Belasting voor afval
Voor het ophalen en verwerken van het afval uit uw huishouden betaalt u belasting. Deze belasting heet de afvalstoffenheffing. Deze afvalkosten zijn onderdeel van de gemeentelijke belastingen. Wilt u meer informatie over hoe vaak uw afval is opgehaald en uw afvalkosten? Dit bekijkt u in de digitale belastingbalie.
Hier vindt u de kosten die u betaalt voor het afval. Deze kosten betaalt u met de gemeentelijke belastingen.
Vaste kosten per jaar
Basistarief per huishouden | € 135,60 |
Per grijze en groene container en voor een milieupas voor een ondergrondse container | € 30,- |
Bijkomende kosten | |
140 liter restafvalcontainer (grijs) legen, per keer | € 6,60 |
240 liter restafvalcontainer (grijs) legen, per keer | € 11,30 |
140 of 240 liter Gft-container (groen) legen, per keer | Gratis |
240 liter verpakkingencontainer (oranje) legen, per keer | Gratis |
Verzamelcontainer openen met de milieupas (30 liter per keer) | € 1,40 |
Kosten voor het inleveren, plaatsen en omwisselen | |
Container omwisselen of brengen, per keer | € 25,- |
1 of 2 containers ophalen, per keer | € 10,- |
Nieuwe milieupas aanvragen | € 10,- |
De kosten voor het inleveren, plaatsen en omwisselen betaalt u bij de eerstvolgende aanslag voor gemeentelijke belastingen.
De rekening voor de afvalkosten versturen we eind februari. Zo’n rekening heet een aanslag. In deze aanslag staan de basiskosten per huishouden en de kosten voor het aantal keren dat we de containers hebben geleegd.
Wilt u de aanslag digitaal ontvangen? Meld u aan voor de digitale Berichtenbox van MijnOverheid.nl en vink gemeente Hof van Twente aan onder Organisatie. Anders ontvangt u de aanslag per post van ons.
Als u gaat verhuizen hoeft u dat voor de afvalkosten niet apart door te geven. U ontvangt automatisch bericht dat de maanden waarin u niet in Hof van Twente woont van uw rekening worden afgehaald. Als u teveel hebt betaald wordt dit bedrag teruggestort. Als u binnen de gemeente verhuist, betaalt u op uw nieuwe adres ook afvalkosten aan ons. We passen de kosten op uw rekening aan naar uw nieuwe adres en de containers die u daar gebruikt. Als de persoon die de rekening heeft ontvangen overlijdt, corrigeren wij automatisch de rekening. U hoeft hier niets voor te doen.
Ook bedrijven kunnen een deel van hun afval door de gemeente laten ophalen. Dit afval moet dan wel van huishoudelijke aard (bijvoorbeeld kantine afval) zijn. In dit geval betaalt het bedrijf reinigingsrecht in plaats van afvalstoffenheffing. De kosten hiervoor vindt u in de verordening reinigingsheffingen. Let op! Over deze kosten betaalt u nog 21% btw. Bedrijven moeten zelf zorgen voor het laten ophalen of wegbrengen van bedrijfsafval.