Problemen rondom huurwoning

Heeft u problemen met de verhuurder van uw (particuliere) huurwoning? Dit kan gaan om problemen zoals te hoge huurprijzen, onterechte servicekosten of discriminatie en intimidatie. Meld de problemen bij Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag. Wij beoordelen uw melding en kunnen wanneer nodig ingrijpen. Een melding doen kan ook anoniem.

In de Wet Goed Verhuurderschap staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Deze wet geeft ons de mogelijkheid om huurders te helpen bij problemen rondom huren. Wanneer nodig kunnen wij deze wet ook handhaven, door bijvoorbeeld een boete uit te delen.

Bent u inwoner van gemeente Hof van Twente? Dan kunt u gratis een melding maken van ongewenst gedrag van uw verhuurder.

U kunt een melding maken als u:

  • Een particuliere huurwoning zoekt maar steeds wordt afgewezen;
  • Een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders;
  • Een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Let op: Huurt u een woning via een woningcorporatie? Dan kunt u dit meldpunt niet gebruiken. U kunt uw probleem melden bij de klachtencommissie van de woningcorporatie. Komt u er niet uit? Dan kunt u naar de Huurcommissie gaan.

  • Het is mogelijk om de melding anoniem in te vullen. Wanneer u ervoor kiest om de melding anoniem te doen en daarbij uw adres niet bekend te maken, dan kunnen wij in veel geval alleen de melding ter kennisgeving aannemen.
  • Na uw melding nemen wij altijd contact met u op om de volgende stappen te bespreken. Wij nemen nooit zomaar contact op met de verhuurder.
  • Geef zoveel mogelijk informatie over het probleem. Zo kunnen wij de situatie beter begrijpen.
  • Het is ook mogelijk dat wij u doorsturen naar de Huurcommissie of het Juridisch Loket.

 

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Wet Betaalbare Huur in. Dit betekent dat gemeentes sneller kunnen ingrijpen bij misstanden rondom te hoge huurprijzen. Met behulp van een puntensysteem wordt de maximale huurprijs voor een sociale huurwoning bepaald. Dit puntensysteem geldt nu ook voor woningen met een huurprijs tussen de  € 879,66 en € 1.220,40 (Prijspeil 2024). Controleer of de hoogte van uw huur klopt op Ismijnhuurteduur.nl

  • Verhuurders mogen maximaal 2 maanden kale huur vragen als borg.
  • Bemiddelingskosten zijn voor de verhuurders als deze een bemiddelaar inschakelt.
  • De huurovereenkomst moet schriftelijk worden vastgelegd en door de huurder en verhuurder worden getekend.
  • Verhuurders moeten huurders goed informeren over de rechten en plichten die niet in het huurcontract staan. Huurders ontvangen deze informatie schriftelijk.
  • Verhuurders mogen alleen gemaakte kosten verrekenen als servicekosten en sturen hier jaarlijks een overzicht van aan de huurder.
  • Verhuurders mogen huurders niet intimideren of discrimineren.
  • Bij verhuur aan arbeidsmigranten moeten de huurovereenkomst en de arbeidsovereenkomst twee aparte overeenkomsten zijn. En huurders moeten hun rechten en plichten schriftelijk ontvangen in een taal die zij begrijpen.

Voor vragen rondom het Meldpunt Ongewenst Huurgedrag kunt u contact met ons opnemen via 0547 – 85 85 85.